Twoje opony mają już ponad 10 lat? Ślizgają Ci się koła na najmniejszym śniegu? A może zużycie nie pozwala na bezpieczną jazdę w deszczową pogodę? Jeżeli na któreś z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco to na pewno potrzebujesz nowych opon. Sprawdź co oznaczają parametry na boku koła.
Jak dobrać rozmiar opony do samochodu?
Wybór dobrego rozmiaru opony do twojego modelu samochodu jest bardzo ważną kwestią, szczególnie w przypadku, gdy nie planujesz zmieniać felgi. Zawsze dobieraj taki rozmiar jaki zaleca producent, możesz to sprawdzić w bazie, jaką oferują strony z tego typu częściami, jak na przykład oponeo.pl. Na każdej oponie są podane cztery główne parametry dotyczące rozmiaru, będzie to przykładowo 155/65 R14. Pierwsza dana (155) oznacza szerokość opony w mm, druga (55) to profil opony, R oznacza, że mamy do czynienia z oponą radialną i ostatnia cyfra 14 to średnica felgi.
Indeks nośności
Kolejnym oznaczeniem na oponie jest indeks nośności i będzie to zazwyczaj cyfra od 80 do 114. Najlepiej będzie jak spojrzysz w dowód rejestracyjny i odczytasz wartość z pola F1. Będzie tam maksymalna masa całkowita pojazdu. Tą wartość podziel na liczbę opon w samochodzie, czyli zazwyczaj 4. Otrzymana liczba będzie wyznaczała minimalny indeks nośności. Jeżeli więc przykładowo obciążenie dla jednej opony wyniesie 480 kg to musisz wybrać oponę z indeksem co najmniej 84, czyli 500kg.
Pamiętaj o indeksie prędkości
Indeks prędkości to parametr, który często jest pomijany, a jest dosyć istotny. W zależności od modelu opony wartość waha się w przedziale od 160km/h do 300km/h. Jest to maksymalna prędkość z jaką producent gwarantuje bezpieczne przemieszczanie się. Jeżeli wiesz, że może zdarzyć się pojechać sporo szybciej niż autostradowe 140km/h to musisz poszukać opony z lepszymi parametrami niż podstawowe Q = 160km/h
Data produkcji
Jest to dosyć istotny parametr w przypadku, gdy rozważasz zakup używanych opon. Nie będzie to jednak główny wyznacznik zużycia, ale warto wiedzieć gdzie znajduje się taka informacja. Będziesz musiał poszukać kółka, w którym są podane 4 cyfry, mogą być od wewnątrz albo od zewnątrz felgi. Dwie pierwsze powiedzą w którym tygodniu roku została wyprodukowana opona, zaś dwie następne oznaczają rok produkcji. Jeżeli mamy na przykład w kółku 1208 to odczytamy to tak, że z dana opona z taśmy produkcyjnej wyjechała w dwunastym tygodniu 2008 roku. Nie jest to takie proste i oczywiste do odczytania, więc warto zapamiętać tą informację.
Opona zimowa czy letnia?
Opona zimowa jak i wielosezonowa mają podobne oznaczenia i jest to napis M+S (ang. błoto i śnieg) oraz góra z płatkiem śniegu w środku. Jeżeli chcesz mieć pewność czy opona jest zimowa czy wielosezonowa warto wpisać model w przeglądarkę i na stronie producenta doczytać z jakim typem mamy do czynienia. Ewentualnie często nazwa sugeruje wielosezonowość, bo są to All Season czy 4Season, ale nie zawsze może to być regułą w zależności od konkretnego producenta. Jeżeli nie mamy M+S ani znaku śnieżki to jest to jednoznaczne z oponą przeznaczoną na sezon letni.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Pamiętaj, że opona to jedyny element twojego samochodu, który dotyka podłoża podczas jazdy, więc nie warto oszczędzać na bezpieczeństwie swoim, bliskich i innych uczestników dróg. Dzięki wymianie opon w odpowiednim momencie może ominąć Cię nieprzewidziana wymiana koła, gdy mocne zużycie spowoduje, że zejdzie całe powietrze. W gorszym przypadku najechanie na najmniejszą nierówność będzie skutkowało pęknięciem opony i mimo tymczasowej oszczędności stracisz zdrowie i samochód, więc chyba nie warto ryzykować, prawda?
Aktualnie, w dobie Internetu wybór kół i umówienie się do mechanika jest banalnie proste, wszystko możesz zrobić ze swojego smartfona, siedząc w domowym zaciszu. W umówionym terminie nawigacja zaprowadzi Cię do warsztatu i gotowe. Z nowymi oponami i sprawnym pojazdem żadna pogoda nie zaskoczy doświadczonego kierowcę.