fot. pixabay

Spotkała Cię nagła awaria na drodze. a może planujesz samodzielnie zmienić koła z zimowych na letnie lub odwrotnie? Sprawdź sam jak sprawnie i dobrze przeprowadzić tą czynność.

 

Awaria, a może sezonowa wymiana?

Po naszych ulicach jeździ coraz więcej samochodów, a stan polskich dróg pozostawia wiele do życzenia. Szczególnie w ostatnich miesiącach zimy tworzą się dziury w drogach pod wpływem wody i ujemnych temperatur. Jeżeli napotkamy taką “niespodziankę” możemy uszkodzić felgę i powietrze z koła zacznie uciekać, a więc aby kontynuować dalszą jazdę konieczne będzie zamontowanie koła zapasowego. Innym przypadkiem, kiedy będzie trzeba wziąć klucz do kół w rękę będzie sezonowa wymiana, na którą decyduje się nadal wielu kierowców mimo coraz większej popularności opon wielosezonowych.

fot. pixabay

Jak dobrze podstawić lewarek?

Uniesienie pojazdu nieco nad ziemię jest wymogiem koniecznym do wymiany koła. Jednak przed użyciem podnośnika warto poluzować sobie wszystkie śruby lub nakrętki (częściej spotyka się śruby, ale w niektórych modelach koło mocuje się za pomocą nakrętek), gdyż ułatwi to potem dalsze prace. Jeżeli jakaś śruba nie będzie chciała się odkręcić to przedłużyć sobie ramię klucza do kół, psiknąć środkiem penetrującym np. WD-40 i przy użyciu takiej samej siły odkręcimy to co wcześniej nawet nie drgnęło. Jak zakończymy tą część, która często bywa problematyczna to możemy przejść dalej do podłożenia lewarka. Samochód powinien stać na stabilnym i utwardzonym podłożu! Wielu producentów na progach ma zaznaczone strzałkami, w których miejscach należy podnosić samochód. Jeżeli zaś takiego znacznika nie ma to na wypustce, która biegnie przez całą długość progu należy znaleźć miejsce, które będzie dodatkowo wzmocnione. Miejsce do położenia powinieneś znaleźć bez większych problemów. Następnie lekko podnieś auto do góry i sprawdź czy próg się nie odkształcił ani czy auto się nie ześlizguje. Jeżeli wszystko jest w porządku możesz podnieść samochód tak, żeby koło było trochę nad ziemią.

fot. pixabay

 

Wymiana koła – to nie takie trudne

Auto jest już podniesione i spokojnie zdejmij koło. Może się zdarzyć, że felga nie będzie chciała odejść od piasty i w takim przypadku trzeba jakoś obruszać koło, jak zwykłe ruchy na boki nic nie dadzą to niezbędne okaże się uderzenie nogą w oponę, lecz musisz to zrobić z wyczuciem, aby samochód nie spadł z lewarka. Po zdemontowaniu starego koła  dobrze będzie przeczyścić piastę, czyli miejsce styku felgi z samochodem szczotką drucianą, w szczególności będzie to istotne w sytuacji, gdy miałeś problem z demontażem  i zapobiegnie takiej sytuacji w przyszłości. Sprawdź dalej stan opony, którą za chwilę zamontujesz, załóż koło i dokręć tak, żeby się nie ruszało. Śruby lub nakrętki zawsze przykręcaj po przekątnej, oznacza to, że musisz to zrobić np. w takiej kolejności: góra – dół – prawo – lewo. Sprawdź czy koło nie rusza się w żadną ze stron i opuść samochód. Na samym końcu ostatecznie dokręć wszystkie śruby i gotowe. Przy każdym z kół schemat ten będzie się powtarzał, a w razie trudności zawsze możesz znaleźć w telefonie najbliższego wulkanizatora, ustawić nawigację i podjechać do serwisu, których usługi zazwyczaj nie są zbyt drogie. Wiele warsztatów oferuje również mobilny serwis (zawsze warto wydrukować kartkę z numerami telefonów do kilku w pobliżu i wozić w schowku), więc jak spotka Cię awaria na drodze zawsze przybędą z pomocą. Jest to przydatna usługa, nie prawda?

fot. pixabay

Ceny sprzętu niezbędnego do wymiany koła

W wyposażeniu samochodu powinny być załączone wszystkie narzędzia niezbędne w razie przebicia opony na drodze. Zawsze jednak warto sprawdzić jak czy wszystko jest na swoim miejscu oraz zweryfikować stan narzędzi, gdyż mogą być średniej jakości. Ceny takich narzędzi są mocno zróżnicowane, zobacz ile za co zapłacisz.

 

Lewarek samochodowy klasyczny – od 40 do 300zł

Elektryczny lewarek samochodowy 12V – od 250 do 550zł

Klucz do kół – od 20 do 135zł

Szczotka druciana – od 2 do 15zł

Rękawiczki robocze – od 1,50 do 4zł

 

Zawsze po udanej wymianie warto pojechać na najbliższą stację paliw z kompresorem i dopompować wszystkie koła, ponieważ jazda na niedopompowanych oponach może mieć wiele negatywnych skutków, od zbyt szybkiego zużywania się po większe spalanie.

A może Ty też masz jakieś dodatkowe pomysły na szybszą wymianę koła? Podziel się swoją opinią w komentarzu poniżej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here