fot. pixabay

Wiosna to czas kiedy na portalach z ogłoszeniami motoryzacyjnymi panuje największy ruch. Możemy znaleźć wtedy wiele ciekawych ofert i wybrać nasz wymarzony samochód. Jednak po zakupie pojazdu musisz pamiętać, żeby odpowiednio o niego zadbać, aby posłużył ci przez kilka lat. Sprawdź, co będziesz musiał wymienić oraz w jakie akcesoria warto zainwestować.

 

Od czego zacząć?

Pierwszą rzeczą, którą będziesz musiał wykonać jest wymiana oleju silnikowego. Nieważne czy sprzedający zapewniał, że było to niedawno robione. I tak warto będzie podjechać do mechanika, gdyż nie jest to duży koszt, a będziesz miał pewność, że silnik posłuży Ci przez dłuższy czas bezawaryjnie. Koszt markowego oleju to około 40 zł za litr. Przeprowadzenia usługi będzie wahać się w okolicach 100 zł. Łącznie nie będzie to już jakiś duży wydatek, gdyż w 350 zł z filtrem powinniśmy się zmieścić. Dodatkowo dla własnego komfortu podróżowania warto będzie dokupić filtr kabinowy, który możemy już wymienić samodzielnie, gdyż zazwyczaj jest umieszczony w miejscu dostępnym dla użytkownika, a demontaż nie jest skomplikowany.

fot. pixabay

Płyn hamulcowy – ważny, ale zapomniany

Innym płynem eksploatacyjnym, o którym często zapominamy jest płyn hamulcowy. Producenci zalecają wymianę co 2 lata lub 60 000 km. Niestety rzeczywistość polskich kierowców wygląda zgoła inaczej. Wielu z nas uważa, że jeżeli działa to po co wymieniać. Jest to jednak złe myślenie, gdyż nie będziemy mieli żadnych oznak zużycia, aż do pewnego momentu. Jeżeli jednak ten ta chwila nastąpi będzie już za późno, gdyż hamulce przestaną nam działać, co może doprowadzić do bardzo niebezpiecznej sytuacji na drodze. Wymiana takiego płynu będzie kosztować około 150 zł, a może uratować twoje życie i zdrowie oraz innych użytkowników ruchu. A na bezpieczeństwie nigdy nie warto oszczędzać.

 

Czy wymieniać pasek rozrządu?

Wymiana paska czy łańcucha rozrządu pochłonie z twojego portfela już nieco więcej, ale niestety będzie trzeba to zrobić w przypadku starszych samochodów czy z większym przebiegiem. Awaria takiego elementu może sporo kosztować. W większości silników będziemy mieli rozwiązanie kolizyjne, czyli taki gdzie po pęknięciu paska dochodzi do zderzenia się tłoków z zaworami i konieczna jest wymiana całego silnika. Będzie to koszt w okolicach 3000 zł w przypadku używanej jednostki. Więc jak widzisz tymczasowa oszczędność może sprawić że narazisz się na spore koszta.

 

Sprawdź stan opon!

Opony są jedynym elementem, który styka się z pojazdem oraz z nawierzchnią. Warto więc zadbać, aby nie nie były one zbyt stare i mocno zużyte. O tym jak odczytać wiek opon dowiesz się w artykule: “Jak czytać parametry opon?”.  Jeżeli głębokość bieżnika nie będzie już wystarczająca, będziesz musiał zdecydować się na nowe i podjechać do wulkanizatora. Lepszym rozwiązaniem będzie kupić najtańsze opony czy wielosezonowe niż dalej użytkować, takie które powinny być już na śmietniku. Z pewnością nie chciałbyś, aby na trasie twoja opona pękła czy powietrze zaczęło uchodzić i potem w różnych warunkach pogodowych zostać z lewarkiem i kluczem do kół na drodze szybkiego ruchu i wymieniać koło.

fot. pixabay

Pamiętaj o wyposażeniu obowiązkowym

Po załatwieniu spraw  w wydziale komunikacji związanych z rejestracją pojazdu oraz wykupieniu polisy OC, warto sprawdzić czy w pojeździe znajdują się elementy wyposażenia obowiązkowego. Zgodnie z polskimi przepisami musimy mieć gaśnicę typu ABC z homologacją o pojemności co najmniej 1 kg oraz trójkąt ostrzegawczy. Warto jednak jeszcze zainwestować w apteczkę pierwszej pomocy. Dodatkowymi elementami, na które możemy nie zwrócić uwagę podczas zakupu jest podnośnik oraz klucz do odkręcania kół. Dobrze, aby w bagażniku zawsze się to znalazło. Latarka, podstawowy zestaw kluczy czy zapas płynu do spryskiwaczy to rzeczy, które musi mieć przy sobie każdy kierowca podróżujący w dalekie trasy. W późniejszym czasie również będzie dobrze wyposażyć się wideorejestrator, który może nam pomóc udowodnić że nie jesteśmy winni spowodowania kolizji. Jak widzisz, nie można wydać całej gotówki na zakup pojazdu, bo koszty związane z obsługą po zakupie wynoszą około 2000 zł.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here